Ennakkohuoltosuunnitelmalla joukkue nextille levelille

Operatiivisen johtajan posket hehkuvat punaisena. Puhelin soi tauotta, sähköposti on täynnä satoja lukemattomia meilejä ja kalenterissa merkintöjä moneksi viikoksi eteenpäin. Sydän jyskyttää ja kainalot hikoavat – kuppi kahvia ja eilisen palaverin puolikas pulla lounaaksi. Taas mennään.

Tehokkuus ja tuloksenteko kuuluvat bisnekseen, vaikka kuinka tämän asian äärellä välillä tuskastelemmekin. Tuloksentekotahdon lisäksi on kuitenkin viisasta miettiä myös keinovalikoimaa pidemmällä aikavälillä: Miten pitää kunnossa sekä itsensä että joukkueensa jatkuvasti muuttuvassa bisneskentässä?

Laadi ennakkohuoltosuunnitelma

Ei tarvitse olla kvanttifyysikko ymmärtääkseen hyvän henkilöstökokemuksen yhteyden asiakaskokemukseen ja tuloksellisuuteen. Aivan kuten laitteet, työntekijät ovat yrityksen pääomaa, joka tarvitsee säännöllistä huoltoa toimiakseen optimaalisella tavalla. Organisaatio ei kuitenkaan ole kone, eikä työntekijät koneen osia. Äly ei istu ainoastaan yhdessä päässä ja tulokset sekä hyvinvointi syntyvät ajattelun, tekemisen ja tunteiden huoltamisesta.

Totta, mutta miten sitten kehittää myönteistä henkilökokemusta, jos itsellä on päivät täynnä muutenkin työtä ja tekemistä?

1.       Tee tietoinen päätös ja järjestä itsellesi aikaa. Opettele delegoimaan fiksusti. Näe kiireenkin keskellä pidemmälle ja vastusta kiusausta tehdä kaikki tehtävät itse. Samalla kun osoitat luottamuksesi, annat myös mahtavan mahdollisuuden toiselle kasvaa ja kehittyä.

2.       Mieti, millaisin toimenpitein seuraat ja kehität säännöllisesti joukkueesi iskukykyä ja hyvinvointia? Kirjaa ylös yhdessä sovitut tavoitteet ja kehittämistoimet. Pidä yllä henkilöstön huoltosuunnitelmaa myös arviointia ja seurantaa varten. Mikään ei vesitä kehittämistä vahvemmin, kuin epäselvät tavoitteet ja katteettomat lupaukset, joihin ei palata kuin vasta vuoden tai parin päästä, jos silloinkaan.

3.       Määrittele ja dokumentoi bisneksen näkökulmasta kriittiset osaamisalueet ja kyvykkyydet, joiden säännöllisen kehittämiseen ja huoltoon on syytä panostaa. Hahmota myös, mitä riskejä aiheutuu äkillisestä osaamisvajeesta ja miten edistät joukkueesi jatkuvaa oppimista ja kyvykkyyttä roolissasi.

4.       Toteuta ennakkohuoltokokeiluja ja seuraa, miten yhdessä sovitut toimenpiteet toimivat ja millaista palautetta henkilöstö antaa. Sovi päivittäisistä, viikkotason ja kuukausitason ennakkohuoltotoimenpiteistä, anna vastuuta henkilöstölle, ole kiinnostunut, sparraa ja jaa onnistumiset yhdessä joukkueen kanssa!

Jälkikirjoitus

Operatiivinen johtaja on tyytyväinen. Muutos ei tapahtunut hetkessä, mutta ennakkohuoltosuunnitelma on alkanut tuottaa tulosta. Jatkuvien tulipalojen sammuttamisen sijasta on vihdoin päästy kasvun tielle sekä aitoon tiimityöhön. Ja mikä parasta, itsellekin jää aikaa enemmän siihen mistä maksetaan, johtamiseen ja bisneksen kehittämiseen. Nextille levelille ollaan siirrytty, ihan selvästi.