Asiakkuusjohtaja Juhani Päivärinta: päteväksi ei voi julistautua, vaan se pitää ansaita joka päivä uudestaan

Nöyrä ja kunnianhimoinen. Välittävä B2B-myynnin ammattilainen. Telemarkkinointialan toisinajattelija. Juhani Päivärinta Prime Salesta.

Vuosi sitten kohdalleni osui mahtava sattuma, kun tapasin valmennuksessa Prime Salesin asiakkuusjohtaja Juhani Päivärinnan. Ensitapaamisemme jälkeen olen saanut tutustua ihmisläheiseen ammattilaiseen, jolla on moderni johtamisote värikkäitäkin tunteita nostattavalla telemarkkinoinnin toimialalla. Kiitokset Juhani haastattelusta, joka johti tähän kirjoitukseen.

Myynnin kuninkuuslajissa tarvitaan intohimoa

Prime Sales Oy on vuonna 2012 perustettu kasvuyritys, joka on keskittynyt telemarkkinointiin, buukkauspalveluihin ja markkinatutkimuksiin. Prime on kasvanut pienestä paikallisesta yrityksestä valtakunnalliseksi yli 100 henkeä työllistäväksi myynnin ammattilaisten organisaatioksi.

Yritys toimii kuudella paikkakunnalla Suomessa. Juhani Päivärinnan vastuulla on yrityksen B2B-liiketoiminta.

Telemarkkinointialaa Juhani pitää mielenkiintoisena kummajaisena. Vaikka alalle on helppoa tulla, siellä menestyminen vaatii ennen kaikkea intohimoa. Tästä ei kuitenkaan tarvitse huolehtia yksin, vaan primeläiset ovat ottaneet tavaksi opettaa kaiken alusta asti. Huippumyyjäksi kehitytään yhdessä.

Juhani itse arvostaa myynnin kuninkuuslajia, jossa menestyminen perustuu aitoon ja rosoiseenkin vuorovaikutukseen.

”Me Prime Salesissa uskomme hyvän ja napakan myyntispiikin lisäksi aitoon vuorovaikutukseen. Uskomme dialogiin, jonka lähtökohtana on asiakkaan aito kuunteleminen. Kultainen sekunti antaa tilaa ajattelulle ja luottamuksen syntymiselle. Meidän on osoitettava ammattitaitomme joka hetkessä, vaikka väliin saamme osaksemme jopa ilkeää käytöstä. Joka päivä on aloitettava nollasta.”

Tähtäimessä timanttinen asiakas- ja henkilöstökokemus

Hyvinvoiva ja sitoutunut henkilöstö synnyttää timanttisen asiakaskokemuksen. Näin henkilöstöjohtaminen onkin Juhanin agendalla jokainen työpäivä. Aamu alkaa yhteisellä sparraushetkellä, jonka teema tulee usein myyjiltä. Tämän lisäksi pidetään säännöllisesti viikko- ja kuukausipalaverit sekä one-to-one -keskustelut. 

”Johtamiseni perustuu jatkuvaan vuoropuheluun henkilöstön kanssa. Aktiivisen päivittäisjohtamisen lisäksi jokainen työntekijämme saa mahdollisuuden osallistua vuoden kestävään 10-portaiseen koulutukseen, jossa annamme eväitä työssä onnistumiseen. Samalla tuomme tutuksi arvomaailmaamme ja harjoittelemme vaativia vuorovaikutustilanteita.”

Henkilöstön sitoutumista ja hyvinvointia tuetaan kiinteän kuukausipalkan lisäksi bonuksilla, sparrauksilla ja yhteisillä tapahtumilla. Myyjien työskentelyä seurataan ja haetaan yhdessä ratkaisuja, jos myynti ei kulje. Työyhteisönä Prime Sales on hyvin monimuotoinen, sillä työntekijät ovat eri-ikäisiä ja koulutustaustat vaihtelevia.

”Pyrin siihen, että pystyn kohtaamaan jokaisen työntekijän yksilönä. Vain näin pystyn antamaan parhaan tukeni työhön, joka edellyttää jatkuvaa tavoitteellisuutta ja keskittymistä. Myyntityössä pärjää mielestäni parhaiten sopivan rennolla mutta systemaattisella otteella. Kilteistäkin tulee pitää huolta. Jos olet liian tunnollinen, voi olla että alat puristamaan mailaa liian kovasti. Tällöin sisäinen puhe muuttuu helposti kovin kriittiseksi ja työstä tulee suorittamista. Ihminen saattaa alkaa määrittämään itseään vain tuloksen kautta. Minun tehtäväni on ymmärtää, milloin on aika pysähtyä. Liiallinen yrittäminen tuo harvoin hyviä tuloksia.”

Johtamisen johtotähtenä Suomen paras telemarkkinointiyritys

B2B-myyjien tehtävänä on usein sopia asiakastapaamisia. Tavoitteena on, että jokainen tapaaminen on asiakkaalle kannattava sijoitus, joka johtaa lisämyyntiin. Ollaan siis aivan liiketoiminnan perusasioiden äärellä.

”On jännä, että joskus työtämme halveksutaan avoimesti. Tästä huolimatta jokaiselle yritykselle tuottamamme lisäarvo tuntuu kelpaavan. Alamme kyseenalaistajille haluan sanoa, että tässäkin työssä perustan on oltava kunnossa. Me teemme työtämme pehmeät arvot edellä. Haluamme toimia vastuullisesti ja osoittaa, että panostuksemme henkilöstöön tuottaa tulosta.”

Johtamisen johtotähti on Juhanille kristallinkirkas.

”Haluan olla mukana tekemässä Prime Salesista Suomen parasta telemarkkinointialan yritystä. Tämä vaatii paitsi nöyryyttä, jatkuvaa oppimista ja intohimoa tehdä parhaasi. Päteväksi ei voi julistautua, vaan se pitää ansaita joka päivä uudestaan.”

Kiitos johtamistarinasta Juhani – olet suuri ajattelija ja rohkea oman alasi edelläkävijä.

Juhani Päivärinta

Juhani Päivärinta

Asiakkuusjohtaja, Prime Sales Oy

B2B-myynnin ammattilainen

Filosofian maisteri

Isä ja avomies

Harrastaa pianon soittamista, salibandya ja kirjoittamista

Tutustu Juhaniin ja hänen herätteleviin teksteihinsä LinkedInissä