Stretch your thinking - kokeile skenaarioita

Tänä päivänä strategia tarkoittaa yhä harvemmin kiveen hakattua suunnitelmaa seuraavaksi viideksi tai kymmeneksi vuodeksi. Olemme heränneet siihen, että tarvetta on pikemminkin jatkuvasti elävälle prosessille, joka huomioi paitsi megatrendit ja hiljaiset signaalit, myös asiakkaiden ja henkilöstön kokemukset, tunteet ja reaktiot.

Teimme viime viikolla opiskelijoiden kanssa skenaarioita osana strategisen johtamisen opintoja. Kouluttajana oli ilo huomata, kuinka itseäni huomattavasti nuoremmat, tulevat bisneselämän ammattilaiset näkivät muuttuvan maailman mahdollisuudet. “Out of the box -ajattelu” lähti nopeasti liikkeelle ja erilaisia tulevaisuustarinoita syntyi verrattain nopeasti.

Koulutuksen innoittamana innostuin pohtimaan skenaariotyöskentelyn mahdollisuuksia itsekin, sillä arvelen, että voisimme hyödyntää skenaariotyöskentelyä vieläkin vahvemmin esimerkiksi PK-yritys kentässä.

Tulevaisuus ei tule - se tehdään

Tulevaisuuden maailma ei ole koskaan valmis ja voimme vaikuttaa siihen omilla valinnoillamme. Mielestäni nerokas ilmaisu “tulevaisuus ei tule, vaan se tehdään” kertoo skenaariotyöskentelyn voimasta. Skenaariot eli tulevaisuuden vaihtoehtoiset käsikirjoitukset virittävät meitä ajattelemaan ja kuvaamaan tulevaisuudessa mahdollisesti toteutuvia tapahtumaketjuja. Kyse ei ole ennustamisesta, vaan luovan loogisesta ajattelusta, joka kuuluu yhä useammin jatkuvasti elävään strategiatyöhön.

Skenaariotyöskentely vaatii harjoittelua useimmilta meistä. Se auttaa irrottautumaan arjesta ja ottamaan helikopterinäkökulmaa esimerkiksi toimialaan, omaan yritykseen tai työhön.

Miten sitten skenaarioita eli tulevaisuuden vaihtoehtoisia käsikirjoituksia voisi lähteä luomaan? Tässä muutama vinkki, joita olen hyödyntänyt sekä omassa että asiakkaideni strategiatyössä.

1. Päätä, mistä näkökulmasta haluat tulevaisuutta tarkastella?

Tarkasteletko yritystäsi esimerkiksi yhteiskunnan, tietyn toimialan tai tuotteen ja palvelun markkinoiden kehittymisen näkökulmasta ? Valitse, millaisella aikajänteellä teet skenaariotyöskentelyä, esimerkiksi 5, 10 vai 30 vuotta eteenpäin?

2. Arvioi nykytilannetta ja valitse muutostekijät, joita hyödynnät skenaarioiden kirjoittamisessa

Zoomaa ensin katse yritykseesi tai organisaatioosi ja hahmottele, millaiselta tilanne näyttää tällä hetkellä esimerkiksi yhteiskunnan, toimialan, ympäristön, henkilöstön, asiakkaan, tai arvojen näkökulmasta. Mieti sen jälkeen, mitkä tekijät (muutosajurit) vaikuttavat yrityksen tulevaisuuteen ja valitse niistä 2-3. Konepajan näkökulmasta tekijöitä voisivat olla esimerkiksi teollisuuden investoinnit, vastuullisuus- ja ympäristönäkökulmat tai asiakkaiden markkinatilanne. Koulutusyritys voisi keskittyä tarkastelemaan tilannetta esimerkiksi digitalisaation tai talouskasvun näkökulmista. On tärkeää, että muutosajureita hahmotetaan jatkuvasti, mikä vahvistaa strategista ajattelua ja antaa etua kilpailuedun vahvistamiselle.

3. Kirjoita unelma- tai kauhutarina tulevaisuudesta

Kun olet valinnut esimerkiksi kaksi muutosajuria, voit piirtää tai kirjoittaa nelikenttään erilaisia tulevaisuudenkuvia, joissa kaikissa liiketoiminnan kehittymisen edellytykset ovat erilaiset. Konepaja voisi miettiä, onko teollisuuden investointeihin odotettavissa nousua vai laskua sekä onko vastuullisuusnäkökulmien vaikutus liiketoimintaan vahvistuva vai laskeva.

Lähde tämän jälkeen jalostamaan tulevaisuudenkuvia uskottaviksi tarinoiksi ja kehityskuluiksi, joiden pohjalta voit tehdä valinnan teemoista, joita on syytä tarkastella tarkemmin osana strategiatyötä. Pyri laajentamaan ajatteluasi ja kirjoita ainakin optimistinen, pessimistinen ja todennäköinen tarina tulevaisuudesta. Myös unelma- tai kauhutarina voi ravistella ajatuksia mukavasti.

4. Kirkasta visiosi

Kun olet valinnut tärkeimmät tulevaisuustarinat jatkojalostettavaksi, voit lähteä miettimään, millainen vaikutus niillä on yrityksesi tulevaisuuteen? Auttaisivatko skenaariot jopa kirkastamaan tulevaisuuden unelmaa ja visiota?

Itse olen ohjannut vastikään starttivaiheessa olevan koulutusalan yrityksen strategiatyöskentelyä, johon on osallistunut pienen yrityksen koko henkilöstö. Skenaarioiden avulla ajattelu yrityksen vaihtoehtoisista tulevaisuuksista laajeni ja samalla unelma tulevaisuudesta kirkastui. Henkilökohtaisesti olen käyttänyt skenaarioita oman tulevaisuuteni miettimiseen yksinyrittäjänä ja työntekijänä.

Tulevaisuuden tarkastelu helikopteriperspektiivistä auttaa kummasti venyttämään ajattelua ja se tuo esiin paitsi riskejä, erityisesti mahdollisuuksia. Siksikin skenaariotyöskentelyyn kannattaa suhtautua tosissaan sopivasti mielikuvitusta ja loogista ajattelua sekoittaen.

So why not stretch your thinking?